Hoe kies je een goeie viool?

Ik zit op de vioolles en nou moet ik een eigen viool kopen, maar ik vind het heel lastig en ik weet niet of ik de juiste keuze ga maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
3.4K

Antwoorden (3)

Het hangt af van hoelang dat je al speelt.
Als je juist begint dan is zo'n chinese goedkope viool ruim voldoende, niet duur.
Viool is een zeer moeilijk instrument en het zou wel eens kunnen zijn dat het u niet bevalt en dan zit je daar met een dure viool, waar je nog een habbekrats voor krijgt.
Koop wel uw viool in een muziekwinkel, zodat je nog na service hebt. Van het internet is het steeds riskant.
Robby BB

Toegevoegd na 6 minuten:
Uw leraar zal ook wel goede raad kunnen geven en op het internet vind je ook genoeg info.
Voor de rest hangt het af van wat uw niveau is, wat zijn uw financiele mogelijkheden, wat zijn de ambities.

Denk ook aan het volgende

Een goede vioolspeler kan ook met een slechte viool, relatief goede muziek maken.
Andersom is niet waar.
Wat wil zeggen dat wanneer je een goede dure viool hebt, je daar zonder moeite goede klank uit krijgt.

Dus het zal veel oefenen en moeite vergen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vestigt nu uw aandacht op een viool wat terecht is, maar een goede strijkstok is zeker zo belangrijk en kan ook beoorlijk prijzig zijn maar het kan wel een wereld van verschil zijn op de zelfde viool
Allereerst: waarom moet je een eigen viool kopen? Je kunt toch gewoon huren? Wij huren 2 violen en een cello, bevalt prima.
Maar goed, als je dan toch een viool wilt kopen: daarvoor kun je het beste naar een goede gespecialiseerde vioolbouwer/verkoper gaan. Die kan je goed adviseren over formaat, kwaliteit, soorten snaren E.d. En als je nog meer advies wilt, kun je je leraar/lerares natuurlijk vragen. De viooljuf van mijn dochters gaat tegen het tarief van een les mee om een viool uit te zoeken,
Als je bij een verkoper bent die ook verhuurt, bestaat ook vaak de mogelijkheid om een viool een poosje te huren voor je hem koopt, dan kun je kijken of hij je bevalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vioolkopen is moeilijk. Om te beginnen je budget. daar ligt de eerste hobbel. En beetje viool kost een hoop geld. Ben je een absolute beginner, dan is een viool uit een fabriek mogelijk maar daar ben je snel op uitgespeeld. En dan ben je aan een echte handgebouwde viool toe en die koop je nooit (!!!) bij een muziekwinkel. Het allerbeste is te vragen of je vioolleraar met je meegaat naar een echte vioolbouwer/ winkel. Daar zijn ook violen voor een bescheiden bedrag en ze weten ook de weg hoe je eventueel geld kunt lenen.
Je hebt altijd het recht een viool uit te proberen, net zolang tot er eentje is die je goed ligt. Maar als je pas begint heb je nog niet de handigheid even een viool te proberen , daar heb je dan wel je docent voor nodig, Normaal doet de leraar dat ook, of hij belt een bevriende vioolbouwer en vraagt of er een geschikt instrument voor je ligt en dan kan je hem gaan proberen, net zolang tot je de goede vindt.
Ben je een super getalenteerd aanstormend talent, dan kan je het bij het Nationaal Muziekinstrumentenfonds proberen, maar normaal is dat niet bedoeld voor beginners en je komt op een wachtlijst. Aan een Stradivarius ben je nog niet toe.
Huren kan, maar dat geld ben je dan wel kwijt.
De eerste stap is praten met de viooldocent: hij/zij kent de weg en kan je helpen. Zo niet, stap dan over op een andere leraar of ga naar een muziekschool. Soms kan je ook op een gewone doorsnee veiling ( en niet bij Christies etc) voor een prik een viool aanschaffen, maar dan is er risico op grote kosten qua herstel etc.
Ook is het een idee gewoon een kaartje op te hangen bij de AH of Jumbo. Er zijn veel mensen die nog een viool hebben liggen van opa en daar best een nieuwe eigenaar voor zoeken.
Begin in elk geval niet automatisch een fabrieksviool inclusief kist en stok aan te schaffen voor 100 euro. Dat geeft alleen maar narigheid.