Hoe weet je nu precies wat je voelt vanbinnen?

Ik moet 3 maal per dag voor mijn VERS training stilstaan bij mezelf met de vraag: Hoe gaat het op DIT moment met me, hoe voel ik me nu?
Dit vind ik enorm moeilijk, want vaak voel ik niks, tenminste dat denk ik. Hoe kun je nu goed verwoorden wat je voelt? Of hoe roep je dat gene op waardoor je wel weet wat je voelt?
Zijn daar manieren voor of tips hoe je je gevoel kunt voelen en daarna verwoorden op papier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat je, door je bewust te zijn van de vraag, jezelf langzaamaan traint om het ook echt te gaan voelen en te kunnen beantwoorden? Dat het een proces is wat je door moet? Ik weet niet of je dan zo veel hebt aan trucjes om een antwoord te kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag en de moed hier deze vraag te stellen.
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat houdt VERS training precies in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@KennisDelen: http://www.verstraining.nl @Wiccalife: + voor je vraag!
KennisDelen
12 jaar geleden
Dank je

Antwoorden (10)

Je moet er even voor gaan zitten en je ogen dicht doen. Anders wordt je afgeleid vanjezelf. Dan kun je gaan voelen: ben ik blij of boos of bang. Je moet gewoon eerlijk zijn tegen jezelf. Je merkt het ook al tijdens je gewone dagelijkse dingen: snauw je naar mensen, of ben je blij of verdrietig? Durf je mensen te benaderen en iets te vragen? En weet je van huilen kom je dichter bij je gevoel. Er is niks mis mee met huilen. Mensen doen daar altijd zo gestoord over, dan zou je labiel zijn. ONZIN! Het hoort bij het aardse bestaan en als je dat verloochend ben je je gevoel aan het afstompen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je het over huilen? Daar vroeg ze toch niks over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik zoals ik al zei dat je dichter bij je gevoel brengt. Er wordt je geleerd om verdriet weg te stoppen, terwijl er in principe niets mis mee is. Je kan dan makkelijker voelen en benoemen hoe je je voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, op die manier, die link had ik niet gelegd.
je DENKT dat je niks voelt, zeg je.
maar dat is nou juist de crux:
het gaat dan even niet om dénken.

denken uitschakelen kan natuurlijk lastig zijn, en het is iets anders dan alleen maar denken: "niet denken!"

maar even niet bezig zijn met denken, maar alleen maar met zijn en voelen wat er te voelen valt, dat lijkt stap 1.

niet elke stap 1 is in 1 seconde genomen.
kan misschien ook een kwartier duren en/of een kwestie zijn van dagenlang herhalen;
het is tenslotte niet voor niets je training.
gewoon blijven oefenen, blijven herhalen, blijven trainen.

ik moest even googlen wat een VERS training is.
het lijkt me dat je er sowieso weinig aan fout kunt doen, zolang je jezelf maar de tijd gunt niet gelijk nú de oplossing al te hebben.
het bezig zijn en ernaar zoeken lijken me de (bijv. muziek)lessen,
als je 't compleet zou kunnen, heb je blijkbaar je diploma al,
dus DOE gewoon maar.

begin bij wat er in je opkomt. voel je de zon nu?
nee? dan sta/zit je blijkbaar in de schaduw. enz.
voel je niks en kan je niks verzinnen? dan beschrijf je dát.

beschrijf aan jezelf wat je voelt, die training lijkt me er vast wel handleidingen voor geven.

inmiddels voel ik me trouwens opgefokt, want ik had de deur al uitgemoeten :-)

succes, gewoon maar doen dmv oefenen, oefenen, oefenen.
want blijkbaar zitten je gevoelens errug ver weggestopt.
gun jezelf de tijd erbij te komen.
als ze achterin op zolder liggen, ís er simpelweg niet in1 stap bij te komen.
Dóe 'gewoon' maar wat; dat is vermoedelijk al een hele klus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze oefening zal juist bedoeld zijn, om je BEWUST te worden van wat je op dit moment voelt, omdát je het je niet bewust bent. Daarom vind je het moeilijk en is een leerproces.
Een gevoel oproepen is niet de bedoeling, een gevoel voel je. Dus niet verstandelijk beredeneren.

Om je bewust te worden hoe het op dit moment met je gaat, moet je dus 3x per dag je daar bewust even op focussen.

In de psychologie gaat men uit van 4 hoofdgroepen in gevoelens, makkelijk te onthouden, omdat ze allemaal met een B beginnen: Bang, Boos, Bedroefd, Blij.
Om te beginnen zou je dus kunnen kijken: onder welke hoofdcategorie valt mijn voelen op dit moment. Ben ik nu blij? boos? etc.

Ben je er bewust van/heb je onder de knie, onder welke hoofdcategorie je gevoel op dit moment zit, dan zou je kunnen gaan zoeken naar een woord, wat jouw gevoel het dichtst benaderd.

Per categorie zijn er vele mogelijkheden. Voor gevoelens zijn heel veel woorden bedacht en ze zijn meestal in 1 woord te omschrijven.

Om iets te noemen: woorden die bij "BOOS" horen: gepikeerd, woedend, razend, furieus, beledigd, verontwaardigd, gefrustreerd, dwars, koppig, verward, geërgerd etc.
Voel jij je dus op dit moment boos, welk woord past daar naar jouw gevoel het beste bij? Dat hoeft niet 1 woord te zijn, het kunnen er veel meer zijn.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
ja. +1 Zou het een idee zijn om een kleiner stapje te nemen?
Bijvoorbeeld: hoe reageerde ik net? Snauwde ik? Glimlachte ik? Hoe voelde ik me? Hoe gaat het nu met me. Hoe voel ik me nu?
Als het ware even een terugstapje in de tijd naar nu?
Een aanloopje nemen?
Wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch wat ik schrijf, of begrijp ik je niet?
Kijken NU hoe voel ik me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks trouwens ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel achter Bijvoorbeeld in mijn bovenstaande reactie. Ik ga daar van de "verleden tijd" naar de "tegenwoordige tijd".
Snap je?
Beginnen met de verleden tijd omdat dat iets verder van je weg ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooooow, helemaal niet goed gelezen zoals het er stond, snorrie!
Dat kan natuurlijk, alleen zie ik er zelf het nut niet zo van in. Dan moet ze 2x bedenken: hoe voelde ik me net en hoe voel ik me nu? Dat lijkt mij verwarrend.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat kan wel zo uitwerken ja.
Het leek me eerst even dat het makkelijker kon zijn om bij gevoel te komen wat al weer ietsjes terug was in de tijd, minder bedréigend om te voelen misschien.
(Want Wiccalife zal mogelijk niet bij haar gevoel kunnen komen omdat het te bedreigend is te voelen).
Maar volgens mij heb je toch gelijk; het is te verwarrend.
Thanks :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ze mag dat ook niet Kristal. Er staat in haar vraag dat ze zich moet afvragen: "Hoe gaat het op DIT moment met me?".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens Kristal, voelen wat je voelt kan heel bedreigend zijn.
Bedreigend is een gevoel dat hoort bij Bang. Dus als ze zich angstig voelt, het eng vindt om te voelen, dan heeft ze meteen de hoofdcategorie te pakken! Wat ook kan is verzet: als in "ja heej, beláchelijk dat ik dit moet doen. Wat denken ze wel, dat ik gek ben of zo. Ik kan mijn tijd wel beter besteden" etc. Dan is de hoofdcategorie Boos. De categorieën Blij en Bedroefd zijn meestal niet zo moeilijk ;-) Dank voor je reactie Siska!
Bwgin bij de 4 basisemoties, de BBBB
Boos
Blij
Bedroefd
Bang

Als dit je lukt voeg je et de SS asn toe.
Schuld
Schaamte

Zo hou je het voor jezelf overzichtelijk en wordt he niet overspoelt door een scala aan emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling van VERS training is nu net dat je dat zélf leert. Je moet je gevoelens léren voelen door jezelf intensief te observeren. De hele dag gaan er gedachten door je hoofd. Sommige gedachten zullen je boos of triest maken, andere zullen je blij maken.

Schrijf meteen op welke emoties je ervaart bij die bepaalde gedachten, én hoe je er op reageert. Op die manier kan je gedachten leren herkennen die je gedrag in negatieve zin kunnen beinvloeden. Je kan dan de aangeleerde technieken gebruiken om in dat bepaald geval in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank aan beiden :))
Lijkt me dan vooral lastig om de basis emoties te benoemen, denk ook aan:
-verwarring
-radeloosheid
-onmacht
-leegte
-onwetendheid
-vraagtekens
-piekeren
-onmacht
-verkramping
-afwezigheid
-dromerig
-afgescheiden
-licht
-zwaar

verder, ik denk dat je de tips hoe je de training moet doen beter van degene kunt krijgen die je begeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is om te beginnen met het maken van verschil tussen wat je denkt en voelt. Als je je bwust wordt van een gevoel en je kunt er woorden aan geven, dan weet je ook wat het gevoel is.
Gevoel is alles wat je in jouw lichaam waarneemt en wat njet los van het denken moet zien. Voorbeelden van gevoel (bv bij stress) zijn; misselijk, snellere hartkloppingen, klamme handjes, benauwdheid, snellere ademhaling, geen energie hebben, pijn, bedroefdheid, angst. Bij de laatste twee zit er ook een denkcomponent bij. Op het moment dat je beseft dat jouw hart sneller klopt of dat je pijn hebt, dan weet je het en kun je het benoemen. Soms is het lastig om het goede woord bij het gevoel te vinden maar dat is vaak een kwestie van trainen.
Jouw gevoel kun je als je het weet, gebruiken als waarschuwingssignaal om zelf actie te ondernemen tegen de aanleiding van het gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed leren voelen kan je alleen leren van iemand die zelf weet hoe je dat doet. Het is geen vaardigheid die je in je hoofd kan leren. Ik leer het mensen altijd door eerst te leren aarden en bescherming te vragen. Op het moment dat iemand dat doet, vertel ik ze wat er gebeurd in hun lichaam. Gaan de benen tintelen of worden de voeten warm bijvoorbeeld. Ik pik het gewoon op van anderen, het was een handicap. Zoals een collega het ooit verwoorde: Man, ik heb al moeite met mijn eigen leven maar jij doet dat van een ander er nog even bij. Dat is echt heel moeilijk. Nou, dat was ook zo. Tot ik leerde hoe je het kan oplossen. En nu help ik mensen die juist hun gevoel hebben afgesloten omdat het te heftig is voor ze.

Overigens: Voelen doe je in hoofdzaak in je zonnevlecht. Dat is eigenlijk de plek van je middenrif. Daar komt alle gevoel als eerste binnen. Dat weet je ook wel, stap maar in een achtbaan. Wedden dat je je "maag" voelt, maar dat is niet je maag; die zit namelijk links. Het is je zonnevlecht. één van de 7 chakra's in je lijf. Die bepalen wat je doet en hoe je het doet in je leven. Ik geloofde er eerst geen snars van, bestaat niet, niet te vinden in het stoffelijke, dus bestaat niet. Maar, daar ben ik nu wel achter. Liefde is ook geen stof, maar een gevoel. En die zit toch echt in je hart en niet in je hoofd.

Enfin, als je wilt leren voelen, dan moet je maar eens iemand opzoeken die het heel goed kan.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees eerlijk tegen je zelf.
Voel je niets, dan schrijf je op dat je niets voelt.
Niets voelen is ook een vorm van emotie.
Vind je het moeilijk je gevoelens te omschrijven, gebruik dan cijfertjes.
b. v. je bent een beetje verdrietig, dan schrijf je op
verdrietig 3
Zit je alsmaar te huilen van verdriet, schrijf je op
verdrietig 8 of 9.
Het lijkt me heel moeilijk voor jou om je gevoel te omschrijven.
Maar het geeft de ander die jou helpt wel een goede indruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+voor de cijfertjes, ik begin nu eerst met hoe ik me voel een cijfer te geven. Zit ik lekker in mijn vel en gaan de dingen me redelijk makkelijk af geef ik het een 8 en heb ik veel verdriet op een dag gehad geef ik mezelf een 5......dit is een goede eerste stap. Nu kan ik de cijfers een uitleg gaan geven en zo een soort ijkschaal gaan maken.... bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een mooi opstapje hoe je nu verder moet.
Hoop dat het snel beter met je gaat.
Ed
Zelf heb ik ook VERS training gevolgd, het was niet altijd even makkelijk. Ik weet niet hoelang je nu al bezig bent maar op een gegeven moment gaat het je echt makkelijker af. Als jij niets voelt, een leegte voelt, dan is dat hoe en wat jij voelt. Laat de begeleiders verder vragen, zij weten wat te doen om jou dieper na te laten denken en beter te laten voelen wat jou emoties zijn.
Ik hoop dat de vers je gaat helpen een stap in de goede richting te zetten. Succes