Als er echt een oorlog komt tussen Rusland en de Navo, zal zich dat dan ook in nederland afspelen?

Of hebben wij er in Nederland dan geen last van?

een maand geleden
7.3K
ronron1212
een maand geleden
Als dat gebeurt zullen wij daar zeker van alles van merken en last van hebben.
Pieterke
een maand geleden
Helaas zullen wij daar zeker last van krijgen en op meerdere gebieden.
Inekez1
een maand geleden
Natuurlijk gaan wij dat in Nederland ook merken. Ook als er in Nederland niet fysiek gevochten wordt, gaan we het zeker wel merken. Een oorlog heeft enorme gevolgen voor de economie, voor de wereldhandel en natuurlijk ook voor de veiligheid. Grenzen moeten extra bewaakt worden, maar de grootste dreiging komt voor Nederland waarschijnlijk online, van binnenuit de samenleving (saboteurs en door Russische aanhangers die al eerder in Nederland zijn gekomen), vanuit de lucht (langeafstandsraketten) en via de zee. Het scenario dat de russen met hun tanks vanuit het oosten het land binnen komen rijden is wel heel onwaarschijnlijk.

Antwoorden (1)

Het hangt er helemaal van af hoe hevig dat conflict wordt. Als het escaleert, en de strijdende partijen zijn er op uit om elkaars economie te vernietigen, dan is de haven van Rotterdam een voor de hand liggend doelwit. Samen met die van Antwerpen. Ook omdat die havens worden gebruikt om spullen uit Amerika aan te voeren. Aan een tankslag op de Veluwe hoef je m.i. niet te denken, en er worden ook geen parachutisten gedropt bij de brug in Nijmegen. Maar zonder kleerscheuren komen we er zeker niet van af.
teusvh
een maand geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
De kans dat Nederlandse soldaten naar het front moeten is ook zeker niet uit te sluiten.
Tcorolla
een maand geleden
@ozewieze..... Met de NAVO wordt een aanval op een NAVO land gezien als een aanval op alle NAVO landen en een verplichting om dit land bij te staan. Ik denk dat daarmee de kans op Nederlandse soldaten aan het front zeer hoog is. De haven van Rotterdam zal doelwit zijn, maar ik denk niet aan hypersonische kruisraketten, nucleaire wapens of drones. Hiervan heeft Rusland zeer beperkte voorraden en de schade op het oppervlak van de haven zal mijn inziens relatief klein zijn. Tenzij men voor de nucleaire optie gaat, maar dit lijkt mij zelfmoord van Rusland. Cyberaanvallen lijkt mij waarschijnlijker. Daarom is de net aan genomen Europese cybersecurity wetgeving NIS2 zeer belangrijk.