Waarom wordt in Nederland antrophopsiche geneeskunde door de overheid niet herkend?

Kan mij iemand dit uitleggen?

Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend.

Dus als ik bijvoorbeeld een opleiding wil doen in de antroposophisch leer wordt het niet herkend?Wat wordt er precies mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is nog moeilijk te spellen ook. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft zelf al antwoord op je vraag?

Het beste antwoord

Dit betekent niet dat je die opleiding niet mag doen. De Wet BIG is een registratieverplichting voor specifieke geneeskundige opleidingen om te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Antroposofische geneeskunde is geen specialisme in de zin van artikel 14 Wet BIG en dus wordt het niet door de Nederlandse overheid erkend, wat betekent dat een antroposofisch geneeskundige niet is aangesloten bij de BIG.

Deze beroepsbeoefenaars zijn aangesloten bij antroposofische beroepsorganisaties. Deze organisaties hebben eigen opleidings- en vakbekwaamheidseisen vastgesteld.

In de praktijk betekent het dat je je geen arts mag noemen. Arts is een beschermde titel die je mag voeren als je BIG bent geregistreerd. Als je niet bent geregistreerd mag je wel werkzaamheden uitvoeren: in feite mag iedereen geneeskunde bedrijven (behalve enkele specifieke handelingen).

Voor de alternatieve geneeskunde is de BIG wet niet gunstig. Zie ook bijgaande brief van Dokter Rutten over dit probleem.