Betekent: Reformatorisch-Evangelische godsdienst,
In 1983 scheidde zich een groep af van de Gereformeerde Kerk in Joure (Friesland). De afgescheidenen kwamen sindsdien bijeen als de "Reformatorische Evangelische Gemeente", in de Brugstraat.
Omdat het karakter meer evangelisch dan reformatorisch was, is in 2007 de naam gewijzigd in "Vrije Evangelische Gemeente de Brug".
De godsdienstige overtuiging van de reformatorisch-evangelische afgescheidenen (datgene wat ze belijden) is: ze kunnen zich niet vinden in de gangbare moderne evangelieverkondiging m.b.t. de verzoeningsleer en Jezus' lichamelijke opstanding.
Bronnen: artikelen in Friesch Dagblad en Leeuwarder Courant.
Toegevoegd op 12 januari 2021 09:54: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je geeft maar een half antwoord. Of enkel antwoord op de vraag:
Wat wordt bedoeld: "R.E.Godsdienst?" De vraag is:
Wat wordt bedoeld met: "belijdt de R.E.Godsdienst?"
SentWierda
3 jaar geleden
Mijn antwoord is vrij compleet.
Wel is het zo dat de combinatie reformatorisch-evangelisch vragen oproept. Reformatorisch is orthodox/landelijk. Evangelisch betekent: tegen het Modernisme (tegen vrijzinnigheid) en plaatselijk (dus niet synodaal). Daarom is de naam in 2007 gewijzigd in Vrije Evangelische Gemeente.
LeonardN
3 jaar geleden
Wat betekent belijden?
SentWierda
3 jaar geleden
Belijden betekent: uitkomen voor een bepaalde godsdienstige overtuiging. In dit geval konden de reformatorisch-evangelische afgescheidenen in Joure zich niet vinden in de gangbare moderne evangelieverkondiging m.b.t. de verzoeningsleer en Jezus' lichamelijke opstanding.
LeonardN
3 jaar geleden
Ok nu toevoegen aan je antwoord en dan ben je er...