Het klimaat is de gemiddelde toestand van het weer, genomen over een langere periode. Aangezien overal op aarde, dus ook op oceanen, weer voorkomt is er dus ook overal sprake van een bepaald klimaat. Zie ook deze kaart.

Gelet op de grote omvang van oceanen verschilt dit klimaat op één oceaan sterk. Je kunt dus niet zeggen dat een bepaald oceaan een bepaald klimaat(type) heeft. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve jouw kaartje kan ik nergens iets vinden over een klimaat op zee. Als ik een pagina vind waar jouw kaartje vandaan komt, bijv hier: http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/project/3435318/havo-vwo-examen-aardrijkskunde/3436070/aarde/item/1200441/klimaatgebieden/ staat er ook best tegenstrijdige informatie. Ze hebben het over een woestijnklimaat maar ook over tropen en suptropen. Twee verschillende indelingen. Nergens staat dat je een (deel van een) oceaan een klimaatnaam kunt en mag geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De exacte titels op de kaart kloppen idd niet allemaal. Maar wel het ermee bedoelde beeld dat er overal klimaat heerst. Bepalend is evenwel de definitie dat klimaat het gemiddelde weer is, over langere tijd genomen. Hetgeen dus overal aan de orde. Het zou ook van de zotte zijn dat je bijvoorbeeld tussen Terschelling en Vlieland officieel geen klimaat zou hebben. En wat te denken van de Waddenzee? Elke dag een deel van de tijd klimaat en de rest niet? Dat normaliter niet gekeken wordt naar klimaten op zeeën is te verklaren uit het feit dat klimaat er daar veel minder toe doet. Klimaat is immers vooral relevant irt vegetatie/agrarische potentie en wooncondities.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... en uiteraard voor natuur, zoals beren...

Andere antwoorden (1)

Nee, klimaten hebben betrekking op het land, niet op de zee. De zee beïnvloedt wel de klimaten van het land.