Verandert het gewicht van hout in een afgesloten glazen bol als dit verbrand?

stel je zet een glazenbol met daarin een blok hout op de weegschaal de bol met hout weegt zeg maar twee kilo nu zou je het blok hout op een of de andere manier in de brand kunnen steken en de aanwezige lucht in de bol is net genoeg om het blok hout geheel te verbranden weegt de bol daarna nog twee kilo? er kan namelijk niks uit een gesloten glazenbol of wel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De verbranding op zich levert wat warmte die als straling door de wand van de bol heen kan dringen.
Er is echter geen weegschaal op balans die die miljoenste picogram kan vaststellen.
Dus alleen in theorie wordt de bol lichter als hij geheel is afgesloten en in vacuum omgeven is.
Zou de bol in atmosferische omstandigheden zijn, dan verwarmt het de lucht, welke daardoor verdunt en wordt de opwaartse kracht van de verdunde (uitgezette) lucht iets kleiner en wordt de bol dus iets zwaarder, de uitzetting van het glas heb ik in deze vergelijking niet meegenomen.
Deze toename van het gewicht (dus NIET van de massa)
is echter tijdelijk, als de bol is afgekoeld, wordt de lucht die de bol omgeeft niet langer verwarmd en keert de grondtoestand terug.
De bol wordt dan dus NIET zwaarder en neemt alleen theoretisch maar niet meetbaar in massa af.

Toegevoegd na 4 minuten:
De wet van Lavoisier voorziet niet in de buitengewoon geringe afname van massa door het uitzenden van bijvoorbeeld warmtestraling.
Binnen het kader van de significanten wat onze weegmethoden betreft blijft deze wet dus van kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Precies wat je zegt. Ietsje meer de massa van de lucht komt er nog bij.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik bedoelde met ietsje meer, niet dat de massa meer werd, maar dat de massa ietsje meer dan 2 kilogram is. Vanwege de massa van de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gewicht wordt wél minder.
Jij stelt dat er niets uit die glazenbol kan. dat bestrijd ik. Er kan licht en warmte uit die glazenbol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies omdat als ze massa hadden ze de glazen bol niet konden verlaten.
Die hoeveelheid is klein, héél klein, maar de vraag is weegt de bol nog 2 kilo. Het exacte antwoord -ook al is het zo goed als onmeetbaar- zou m.i. toch moeten zijn nee, want het word 1,9999999999999 (etc) kilo
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad - en dat komt doordat fotonen *wel* massa hebben.
Het gewicht blijft identiek. Eén van de eerste lessen chemie op school: wet van Lavoisier. Allez, in onzen tijd toch nog één van de eerste lessen; hoe ze dat tegenwoordig uitleggen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot deel van het hout dat verbrandt, wordt omgezet in warmte/ energie.
Deze energie gaat door het glas heen, dus is er verlies van energie, dus van gewicht.
Er kan dus wel degelijk wat uit de glazen bol, de energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er energie uit de bol kan ontsnappen (bijvoorbeeld warmte of licht) dan zal de massa moeten afnemen
(E=mc²). Maar dat verschil is zo klein (1 gram massa vertegenwoordigd een energie waarde waarde van 15.000 duizend vaten ruwe olie, en in zo'n vat past ongeveer 160 liter) dat we in voor het dagelijks gebruik makkelijk aan kunnen nemen dat er geen massa verlies ontstaat (Wet van Lavoisier).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet van Lavoisier gaat uit van een gesloten systeem. Dat is in strikte zin, een systeem dat geen materie en/of energie uitwisselt met de omgeving.
Een glazen bol laat toe dat er energie uitgewisseld kan worden dus dit is geen gesloten systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hout= gewicht=energie=warmte= verlies van warmte door het glas heen= verlies van gewicht. Anders zou hout omgezet worden in warmte/energie.
het gewicht zou dan het zelfde blijven met verlies van energie.
Waar komt dan de energie vandaan als er in de bol geen energie verlies is?